
LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs 
AUSTRIA 

 
Application Number 13914/88;15041/89;15717/89;15779/89;17207/90 Importance 

Level 1 Respondent State austria Referred by Commission Date of Reference 26/10/1992 
Date of Judgment 24/11/1993 Law at Issue Telecommunications Law of 13 July 
1949, Article 2 para. 1 ; Constitutional Law of 10 July 1974 guaranteeing the 

independence of broadcasting, Article 1 
 

Conclusion Violation of Art. 10 ; Not necessary to examine Art. 14+10 ; Pecuniary 
damage - claim rejected ; Costs and expenses partial award - domestic proceedings ; 

Costs and expenses partial award - Convention proceedings 
 

Keywords: "FREEDOM TO IMPART IDEAS" "FREEDOM TO IMPART INFORMATION" 
"INTERFERENCE-{ART 10}" "LICENSING OF BROADCASTING ENTERPRISES" 

"PRESCRIBED BY LAW-{ART 10}" 
 

AS TO THE FACTS 
 

I. The particular circumstances of the case 
 

A.  Informationsverein Lentia 
 
8. The first applicant, an association of co-proprietors and residents of a housing 
development in Linz, comprising 458 apartments and 30 businesses, proposed to 
improve the communication between its members by setting up an internal cable 
television network.  The programmes were to be confined to questions of mutual interest 
concerning members' rights. 
 
9. On 9 June 1978 the first applicant applied for an operating licence under the 
Telecommunications Law (Fernmeldegesetz, see paragraph 17 below).  As the Linz 
Regional Post and Telecommunications Head Office (Post- und Telegraphendirektion) had 
not replied within the six-month time-limit laid down in Article 73 of the Code of 
Administrative Procedure (Allgemeines Verwaltungsverfahrensgesetz), the association 
applied to the National Head Office (Generaldirektion für die Post- und Telegraphen-
verwaltung), attached to the Federal Ministry of Transport (Bundesministerium für 
Verkehr). 
The National Head Office rejected the application on 23 November 1979. In its view, 
Article 1 para. 2 of the Constitutional Law guaranteeing the independence of broad-
casting (Bundesverfassungsgesetz über die Sicherung der Unabhängigkeit des Rund-
funks, "the Constitutional Broadcasting Law", see paragraph 19 below) had vested in the 
federal legislature exclusive authority to regulate this activity; it had exercised that 
authority only once, by enacting the Law on the Austrian Broadcasting Corporation 
(Bundesgesetz über die Aufgaben und die Einrichtung des Österreichischen Rundfunks, 
see paragraph 20 below).  It followed that no other person could apply for such licence 
as any application would lack a legal basis. Furthermore there had been no violation of 
Article 10 (art. 10) of the Convention since the legislature - in its capacity as a maker of 
constitutional laws (Verfassungsgesetzgeber) - had merely availed itself of its power to 
set up a system of licences in accordance with the third sentence of paragraph 1 (art. 10-
1). 
 
10. Thereupon the first applicant complained to the Constitutional Court of a breach of 
Article 10 (art. 10); the court gave judgment on 16 December 1983. 
 
It took the view that the freedom to set up and operate radio and television broadcasting 
stations was subject to the powers accorded to the legislature under paragraph 1 in fine 
and paragraph 2 of Article 10 (art. 10-1, art. 10-2) (Gesetzesvorbehalt).  Accordingly, an 

1 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

administrative decision could infringe that provision only if it proved to have no legal 
basis, or its legal basis was unconstitutional or again had been applied in an arbitrary 
manner (in denkunmöglicher Weise an[ge]wendet).  In addition, the Constitutional 
Broadcasting Law had instituted a system which made all activity of this type subject to 
the grant of a licence (Konzession) by the federal legislature. This system was intended 
to ensure objectivity and diversity of opinions (Meinungsvielfalt), and would be ineffective 
if it were possible for everybody to obtain the requisite authorisation.  As matters stood, 
the right to broadcast was restricted to the Austrian Broadcasting Corporation 
(Österreichischer Rundfunk, ORF), as no implementing legislation had been enacted in 
addition to the law governing that organisation. 
 
Contrary to its assertions, the first applicant had in fact intended to broadcast within the 
meaning of the constitutional law, because its programmes were to be directed at a 
general audience of variable composition.  The broadcasting law therefore provided a 
legal basis for the decision in issue. 
 
Consequently, the Constitutional Court rejected the complaint and remitted it to the 
Administrative Court. 
 
11. On 10 September 1986 the Administrative Court in substance adopted the grounds 
relied on by the Constitutional Court and in its turn dismissed the first applicant's claim. 
 

B.  Jörg Haider 
 
12. From 1987 to 1989 the second applicant elaborated a project for the setting up, with 
other persons, of a private radio station in Carinthia.  He subsequently gave up the idea 
after a study had shown him that according to the applicable law as interpreted by the 
Constitutional Court he would not be able to obtain the necessary licence.  As a result he 
never applied for one. 

C.  Arbeitsgemeinschaft Offenes Radio (AGORA) 
 
13.The third applicant, an Austrian association and a member of the Fédération 
européenne des radios libres (FERL - European Federation of Free Radios), plans to 
establish a radio station in southern Carinthia in order to broadcast, in German and 
Slovene, non-commercial radio programmes, whose makers already operate an 
authorised mobile radio station in Italy. 
 
14. In 1988 AGORA applied for a licence.  Its application was refused by the Klagenfurt 
Regional Post and Telecommunications Head Office on 19 December 1989 and by the 
National Head Office in Vienna on 9 August 1990.  On 30 September 1991, on the basis 
of its own case-law (see paragraph 10 above), the Constitutional Court dismissed an 
appeal from that decision. 

D.  Wilhelm Weber 
 
15.The fourth applicant is a shareholder of an Italian company operating a commercial 
radio which broadcasts to Austria and he wishes to carry out the same activity in that 
country.  However, in view of the legislation in force, he decided not to make any 
application to the appropriate authorities. 
 

E.  Radio Melody GmbH 
 
16. The fifth applicant is a private limited company incorporated under Austrian law.  On 
8 November 1988 it asked the Linz Regional Post and Telecommunications Head Office to 
allocate it a frequency so that it could operate a local radio station which it hoped to 
launch in Salzburg.  On 28 April 1989 its application was rejected, a decision confirmed 
on 12 July 1989 by the National Head Office and on 18 June 1990 by the Constitutional 
Court, which based its decision on its judgment of 16 December 1983 (see paragraph 10 
above). 

2 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

II. The relevant domestic law 
 

A.  The Telecommunications Law of 13 July 1949  ("Fernmeldegesetz") 
 
17. According to the Telecommunications Law of 13 July 1949, "the right to set up and 
operate telecommunications installations (Fernmeldeanlagen) is vested exclusively in the 
federal authorities (Bund)" (Article 2 para. 1).  The latter may however confer on natural 
or legal persons the power to exercise that right in respect of specific installations (Article 
3 para. 1).  No licence is required in certain circumstances, including the setting up of an 
installation within the confines of a private property (Article 5). 
 

B. The Ministerial Ordinance of 18 September 1961 concerning private 
telecommunications installations ("Verordnung des Bundesministeriums für Verkehr und 

Elektrizitätswirtschaft über Privatfernmeldeanlagen") 
 
18. The Ministerial Ordinance of 18 September 1961 concerning private 
telecommunications installations lays down inter alia the conditions for setting up and 
operating private telecommunications installations subject to federal supervision.  
According to the case-law, it cannot however constitute the legal basis for the grant of 
licences. 
 

C. The Constitutional Law of 10 July 1974 guaranteeing the independence of 
broadcasting ("Bundesverfassungsgesetz über die Sicherung der Unabhängigkeit des 

Rundfunks") 
 
19. According to Article 1 of the Constitutional Law of 10 July 1974 guaranteeing the 
independence of broadcasting, 
"... 
2.  Broadcasting shall be governed by more detailed rules  to be set out in a federal law.  
Such a law must inter alia contain provisions guaranteeing the objectivity and impartiality 
of reporting, the diversity of opinions,balanced  programming and the independence of 
persons and bodies responsible for carrying out the duties defined in paragraph 1. 
3. Broadcasting within the meaning of paragraph 1 shall be a public service." 
 

D. The Law of 10 July 1974 on the Austrian Broadcasting Corporation ("Bundesgesetz 
über die Aufgaben und die Einrichtung des Österreichischen Rundfunks") 

 
20. The Law of 10 July 1974 on the National Broadcasting Corporation established the 
Austrian Broadcasting Corporation with the status of an autonomous public-law 
corporation. 
 
It is under a duty to provide comprehensive news coverage of major political, economic, 
cultural and sporting events; to this end, it has to broadcast, in compliance with the 
requirements of objectivity and diversity of views, in particular current affairs, news 
reports, commentaries and critical opinions (Article 2 para. 1 (1)), and to do so via at 
least two television channels and three radio stations, one of which must be a regional 
station (Article 3).  Broadcasting time must be allocated to the political parties 
represented in the national parliament and to representative associations (Article 5 para. 
1). 
 
A supervisory board (Kommission zur Wahrung des Rundfunkgesetzes) rules on all 
disputes concerning the application of the above-mentioned law which fall outside the 
jurisdiction of an administrative authority or court (Articles 25 and 27).  It is composed of 
seventeen independent members, including nine judges, appointed for terms of four 
years by the President of the Republic on the proposal of the Federal Government. 
 
 

 

3 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

E.  The case-law concerning "passive" cable broadcasting 
 
21. On 8 July 1992 the Administrative Court decided that the Constitutional Law of 10 
July 1974 (see paragraph 19 above) did not cover "passive" broadcasting via cable, in 
other words the broadcasting in their entirety by cable of programmes picked up by an 
aerial. Consequently, the mere fact that such programmes originated from a foreign 
station and were directed principally or exclusively at an Austrian audience could not 
constitute grounds for refusing the licence necessary for this type of operation. 
 

F.  Subsequent developments 
 
22. On 1 January 1994 a Law on regional radio stations is to enter into force 
(Regionalradiogesetz, Official Gazette (Bundesgesetzblatt) no. 1993/506).  It will allow 
the authorities under certain conditions to grant private individuals or private 
corporations licences to set up and operate regional radio stations. 
 

PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION 
 
23. The applicants lodged applications with the Commission on various dates between 16 
April 1987 and 20 August 1990 (applications nos. 13914/88, 15041/89, 15717/89, 
15779/89 and 17207/90).  They maintained that the impossibility of obtaining an 
operating licence was an unjustified interference with their right to communicate 
information and infringed Article 10 (art. 10) of the Convention.  The first and third 
applicants also complained of a discrimination contrary to Article 14, read in conjunction 
with Article 10 (art. 14+10).  The fifth applicant alleged in addition a breach of Article 6 
(art. 6), inasmuch as it had not been able to bring the dispute before a "tribunal" within 
the meaning of that provision. 
 
24. The Commission ordered the joinder of the applications on 13 July 1990 and 14 
January 1992.  On 15 January 1992 it found the complaints concerning Articles 10 and 
14 (art. 10, art. 14) admissible, declaring that relating to Article 6 (art. 6) inadmissible.  
In ist report of 9 September 1992 (made under Article 31) (art. 31), it expressed the 
following opinion: 
 
(a)   that there had been a violation of Article 10 (art. 10) (unanimously as regards the 
first applicant and by fourteen votes to one for the others); 
 
(b)   that it was not necessary also to examine the case from the point of view of Article 
14 (art. 14) (unanimously as regards the first applicant and by fourteen votes to one for 
the  third applicant). 
 
The full text of the Commission's opinion and of the separate opinions contained in the 
report is reproduced as an annex to this judgment*. 
 
* Note by the Registrar: for practical reasons this annex will appear only with the printed version of the 
judgment (volume 276 of Series A of the Publications of the Court), but a copy of the Commission's report is 
available from the registry. 
 

THE GOVERNMENT'S FINAL SUBMISSIONS 
 
25. The Government asked the Court "to find that there had been no violation of Article 
10 (art. 10), either taken on its own or in conjunction with Article 14 (art. 14+10)"  
 

 
 
 
 

 

4 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

AS TO THE LAW 
 

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 (art. 10) 
 
26. The applicants complained that they had each been unable to set up a radio station 
or, in the case of Informationsverein Lentia, a television station, as under Austrian 
legislation this right was restricted to the Austrian Broadcasting Corporation.  They 
asserted that this constituted a monopoly incompatible with Article 10 (art. 10), which 
provides as follows: 
 
"1. Everyone has the right to freedom of expression.This right shall include freedom to 
hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by 
public authority and regardless of frontiers.  This Article (art. 10) shall not prevent States 
from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises. 
 
2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may 
be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by 
law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, 
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the 
protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for 
preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the 
authority and impartiality of the judiciary." 
 
The Government contested this claim, whereas the Commission in substance accepted it. 
 
27. The Court observes that the restrictions in issue amount to an "interference" with the 
exercise by the applicants of their freedom to impart information and ideas; indeed this 
was common ground between the participants in the proceedings.  The only question 
which arises is therefore whether such interference was justified. In this connection the 
fact that Mr Haider and Mr Weber never applied for a broadcasting licence (see 
paragraphs 12 and 15 above) is of no consequence; before the Commission the 
Government accepted that those two applicants could be regarded as victims and the 
Government did not argue to the contrary before the Court. 
 
28. In the Government's contention, sufficient basis for the contested interference is to 
be found in paragraph 1 in fine, which, in their view, has to be interpreted autonomously.  
In the alternative, they argued that it also satisfied the conditions laid down in paragraph 
2. 
 
29. The Court reiterates that the object and purpose of the third sentence of Article 10 
para. 1 (art. 10-1) and the scope of ist application must be considered in the context of 
the Article as a whole and in particular in relation to the requirements of paragraph 2 
(art. 10-2), to which licensing measures remain subject (see the Groppera Radio AG and 
Others v. Switzerland judgment of 28 March 1990, Series A no. 173, p. 24, para. 61, and 
the Autronic AG v. Switzerland judgment of 22 May 1990, Series A no. 178, p. 24, para. 
52).  It is therefore necessary to ascertain whether the rules in question complied with 
both of these provisions. 

 
A.  Paragraph 1, third sentence (art. 10-1) 

 
30. In the Government's view, the licensing system referred to at the end of paragraph 1 
allows States not only to regulate the technical aspects of audio-visual activities, but also 
to determine their place and role in modern society.  They argued that this was clear 
from the wording of the third sentence of paragraph 1 (art. 10-1), which was less 
restrictive than that of paragraph 2 and of Article 11 (art. 11-2) and thus allowed more 
extensive interference by the public authorities with the freedom in question.  By the 
same token, it left the States a wider margin of appreciation in defining their media 
policy and its implementation.  This could even take the form of a public broadcasting 

5 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

service monopoly in particular in cases where, as in Austria, that was the State's sole 
means of guaranteeing the objectivity and impartiality of news, the balanced reporting of 
all shades of opinion and the independence of the persons and bodies responsible for the 
programmes. 
 
31. According to the applicants, the rules in force in Austria, and in particular the 
monopoly of the Austrian Broadcasting Corporation, essentially reflect the authorities' 
wish to secure political control of the audio-visual industry, to the detriment of pluralism 
and artistic freedom.  By eliminating all competition, the rules served in addition to 
protect the Austrian Broadcasting Corporation's economic viability at the cost of a serious 
encroachment on the freedom to conduct business.  In short, they did not comply with 
the third sentence of paragraph 1. 
 
32. As the Court has already held, the purpose of that provision is to make it clear that 
States are permitted to regulate by a licensing system the way in which broadcasting is 
organised in their territories, particularly in its technical aspects (see the above-
mentioned Groppera Radio AG and Others judgment, Series A no. 173, p. 24, para. 61).  
Technical aspects are undeniably important, but the grant or refusal of a licence may also 
be made conditional on other considerations, including such matters as the nature and 
objectives of a proposed station, its potential audience at national, regional or local level, 
the rights and needs of a specific audience and the obligations deriving from international 
legal instruments. 
 
This may lead to interferences whose aims will be legitimate under the third sentence of 
paragraph 1, even though they do not correspond to any of the aims set out in 
paragraph 2.  The compatibility of such interferences with the Convention must 
nevertheless be assessed in the light of the other requirements of paragraph 2. 
 
33. The monopoly system operated in Austria is capable of contributing to the quality and 
balance of programmes, through the supervisory powers over the media thereby 
conferred on the authorities. In the circumstances of the present case it is therefore 
consistent with the third sentence of paragraph 1.  It remains, however, to be 
determined whether it also satisfies the relevant conditions of paragraph 2. 
 

B.  Paragraph 2 (art. 10-2) 
 
34. The interferences complained of were, and this is not disputed by any of the 
participants in the proceedings, "prescribed by law". Their aim has already been held by 
the Court to be a legitimate one (see paragraphs 32-33 above).  On the other hand, a 
problem arises in connection with the question whether the interferences were 
"necessary in a democratic society". 
 
35. The Contracting States enjoy a margin of appreciation in assessing the need for an 
interference, but this margin goes hand in hand with European supervision, whose extent 
will vary according to the circumstances.  In cases such as the present one, where there 
has been an interference with the exercise of the rights and freedoms guaranteed in 
paragraph 1 of Article 10 (art. 10-1), the supervision must be strict because of the 
importance - frequently stressed by the Court - of the rights in question.  The necessity 
for any restriction must be convincingly established (see, among other authorities, the 
Autronic AG judgment, cited above, Series A no. 178, pp. 26-27, para. 61). 
 
36. The Government drew attention in the first place to the political dimension of the 
activities of the audio-visual media, which is reflected in Austria in the aims fixed for such 
media under Article 1 para. 2 of the Constitutional Broadcasting Law, namely to 
guarantee the objectivity and impartiality of reporting, the diversity of opinions, balanced 
programming and the independence of persons and bodies responsible for programmes 
(see paragraph 20 above).  In the Government's view, only the system in force, based on 
the monopoly of the Austrian Broadcasting Corporation, made it possible for the 

6 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

authorities to ensure compliance with these requirements.  That was why the applicable 
legislation and the charter of the Austrian Broadcasting Corporation made provision for 
the independence of programming, the freedom of journalists and the balanced 
representation of political parties and social groups in the managing bodies. 
 
In opting to keep the present system, the State had in any case merely acted within its 
margin of appreciation, which had remained unchanged since the adoption of the 
Convention; very few of the Contracting States had had different systems at the time.  In 
view of the diversity of the structures which now exist in this field, it could not seriously 
be maintained that a genuine European model had come into being in the meantime. 
 
37. The applicants maintained that to protect public opinion from manipulation it was by 
no means necessary to have a public monopoly in the audio-visual industry, otherwise it 
would be equally necessary to have one for the press.  On the contrary, true progress 
towards attaining diversity of opinion and objectivity was to be achieved only by 
providing a variety of stations and programmes.  In reality, the Austrian authorities were 
essentially seeking to retain their political control over broadcasting. 
 
38. The Court has frequently stressed the fundamental role of freedom of expression in a 
democratic society, in particular where, through the press, it serves to impart information 
and ideas of general interest, which the public is moreover entitled to receive (see, for 
example, mutatis mutandis, the Observer and Guardian v. the United Kingdom judgment 
of 26 November 1991, Series A no. 216, pp. 29-30, para. 59).  Such an undertaking 
cannot be successfully accomplished unless it is grounded in the principle of pluralism, of 
which the State is the ultimate guarantor.  This observation is especially valid in relation 
to audio-visual media, whose programmes are often broadcast very widely. 
 
39. Of all the means of ensuring that these values are respected, a public monopoly is 
the one which imposes the greatest restrictions on the freedom of expression, namely 
the total impossibility of broadcasting otherwise than through a national station and, in 
some cases, to a very limited extent through a local cable station.  The far-reaching 
character of such restrictions means that they can only be justified where they 
correspond to a pressing need. 
 
As a result of the technical progress made over the last decades, justification for these 
restrictions can no longer today be found in considerations relating to the number of 
frequencies and channels available; the Government accepted this.  Secondly, for the 
purposes of the present case they have lost much of their raison d'être in view of the 
multiplication of foreign programmes aimed at Austrian audiences and the decision of the 
Administrative Court to recognise the lawfulness of their retransmission by cable (see 
paragraph 21 above). Finally and above all, it cannot be argued that there are no 
equivalent less restrictive solutions; it is sufficient by way of example to cite the practice 
of certain countries which either issue licences subject to specified conditions of variable 
content or make provision for forms of private participation in the activities of the 
national corporation. 
 
40. The Government finally adduced an economic argument, namely that the Austrian 
market was too small to sustain a sufficient number of stations to avoid regroupings and 
the constitution of "private monopolies". 
 
41. In the applicant's opinion, this is a pretext for a policy which, by eliminating all 
competition, seeks above all to guarantee to the Austrian Broadcasting Corporation 
advertising revenue, at the expense of the principle of free enterprise. 
 
42. The Court is not persuaded by the Government's argument. Their assertions are 
contradicted by the experience of several European States, of a comparable size to 
Austria, in which the coexistence of private and public stations, according to rules which 

7 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

vary from country to country and accompanied by measures preventing the development 
of private monopolies, shows the fears expressed to be groundless. 
 
43. In short, like the Commission, the Court considers that the interferences in issue 
were disproportionate to the aim pursued and were, accordingly, not necessary in a 
democratic society.  There has therefore been a violation of Article 10 (art. 10). 
 
44. In the circumstances of the case, this finding makes it unnecessary for the Court to 
determine whether, as was claimed by some of the applicants, there has also been a 
breach of Article 14, taken in conjunction with Article 10 (art. 14+10) (see, inter alia, the 
Airey v. Ireland judgment of 9 October 1979, Series A no. 32, p. 16, para. 30). 
 

II. APPLICATION OF ARTICLE 50 (art. 50) 
 
45. Under Article 50 (art. 50) of the Convention, 
 
"If the Court finds that a decision or a measure taken by a legal authority or any other 
authority of a High Contracting Party is completely or partially in conflict with the 
obligations arising from the ... Convention, and if the internal law of the said Party allows 
only partial reparation to be made for the consequences of this decision or measure, the 
decision of the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the injured party." 
 
The Court examined the applicants' claims in the light of the observations of the 
participants in the proceedings and the criteria laid down in its case-law. 
 

A.  Damage 
 
46. Only two applicants sought compensation for pecuniary damage: "Informationsverein 
Lentia" in the amount of 900,000 Austrian schillings and "Radio Melody" 5,444,714.66 
schillings. 
 
They based their claims on the assumption that they would not have failed to obtain the 
licences applied for if the Austrian legislation had been in conformity with Article 10 (art. 
10). This is, however, speculation, in view of the discretion left in this field to the 
authorities, as the Delegate of the Commission correctly pointed out.  No compensation 
is therefore recoverable under this head. 
 

B.  Costs and expenses 
 
47. As regards costs and expenses, the applicants claimed respectively 136,023.54 
schillings ("Informationsverein Lentia"), 513,871.20 schillings (Haider), 390,115.20 
schillings ("AGORA"), 519,871.20 schillings (Weber) and 605,012.40 schillings ("Radio 
Melody"). 
 
The Government took the view that the first of those amounts was reasonable and that it 
should, however, in their view, be increased to 165,000 schillings to take account of the 
proceedings before the Court. 
 
Making an assessment on an equitable basis, the Court awards 165,000 schillings each to 
the applicants "Informationsverein Lentia", "AGORA" and "Radio Melody", for the 
proceedings conducted in Austria and in Strasbourg.  Mr Haider and Mr Weber, who 
appeared only before the Convention institutions, are entitled to 100,000 schillings each. 
 
 
 
 
 
 

8 



LAW FOR ARTS AND MEDIA 
CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA 

 
 
FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 
 
1. Holds that there has been a violation of Article 10 (art. 10); 
 
2. Holds that it is not necessary also to examine the case under Article 14 read in 
conjunction with Article 10 (art. 14+10); 
 
3. Holds that Austria is to pay, within three months, in respect of costs and expenses, 
165,000 (one hundred and sixty-five thousand) Austrian schillings to each of the 
applicants "Informationsverein Lentia", "AGORA" and "Radio Melody", and 100,000 (one 
hundred thousand) Austrian schillings each to the applicants Haider and Weber; 
 
4. Dismisses the remainder of the claim for just satisfaction. 
       
Done in English and in French, and delivered at a public hearing in the Human Rights Building, Strasbourg, on 
24 November 1993. Signed: Rolv RYSSDDAL, President. Signed: Marc-André EISSEN, Registrar. 
 

9 


	CASE OF INFORMATIONSVEREIN AND OTHERS vs AUSTRIA
	AS TO THE FACTS
	I. The particular circumstances of the case
	II. The relevant domestic law
	AS TO THE LAW

